0 تا 100 مراحل ایمپلنت دندان از جراحی تا قالبگیری + فیلم + عکس

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؛ یکی از سوالات مهم و پرتکراری است که در بین بیماران کاندید کاشت دندان مطرح می شود.

مراحل ایمپلنت دندان ، از یک پروسه درمانی مشخص برخوردار است. ایمپلنت های دندانی که به مفهوم کاشت ایمپلنت می باشند، از بهترین روش های جایگزینی دندان ها بعد از دست رفتن دندان ها می باشد.

ایمپلنت ها برای آنکه تبدیل به دندان شوند، دارای مراحلی هستند که دندانپزشکان روی دهان بیمار مراحل را سپری کرده و پس از مدتی بیمار دارای دندان می شود.

از این مراحل به اختصار می توان به جراحی مرحله اول یا کاشت ایمپلنت، در بعضی مواقع به جراحی مرحله دوم یا بستن هیلینگ و قالب گیری که در مرحله سوم می باشد و همچنین چسباندن روکش روی ایمپلنت‌ در مرحله چهارم اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم با یکدیگر به بررسی مراحل کاشت ایمپلنت دندان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با روش های درمانی جایگزینی دندان های از دست رفته

برخی از بیماران به دلیل طولانی بودن مراحل کاشت ایمپلنت از سایر روش های درمانی جهت پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته استفاده می کنند. اغلب این افراد به استفاده از پروتزهای دندانی سنتی و مصنوعی متحرک تمایل نشان می دهند. در واقع کاشت دندان روش نوین جایگزینی پروتزهای دندانی متحرک است که نسبت به روش های درمانی گذشته از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. البته در برخی موارد بیماران امکان استفاده از روش ایمپلنت را ندارند و دندانپزشک برای آنها استفاده از پروتزهای دندانی متحرک را تجویز می کند.

مراحل ایمپلنت دندان چه مدت طول می کشد؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های ترمیمی مدرن و قطعی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. با کاشت دندان می توان همانند گذشته به راحتی انواع غذاهای ترد یا سخت را جویده و از خوردن آنها لذت برد. دندانپزشکان برای کاشت دندان های ایمپلنتی مراحل مختلفی از قبیل جراحی، قالبگیری و روکش را انجام می دهند که هر کدام در بازه زمانی مشخصی صورت می گیرد. به همین جهت اغلب بیماران در شروع مراحل کاشت دندان سوال ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد را از دندانپزشک خود می پرسند. برای ارائه پاسخ صحیح به سوال مذکور باید در ابتدا درباره مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب صحبت کنیم.

ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

برای پاسخ به این سوال که فرایند ایمپلنت دندان چند جلسه طول می کشد باید درباره مراحل مختلف آن اطلاعات لازم را کسب کنیم.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان به ترتیب : اگر بخواهیم برای بیماری، کاشت ایمپلنت‌ انجام دهیم، ابتدا باید در یک مرحله جراحی متناسب با استخوان فک بیمار، ایمپلنتی که اندازه استخوان او شود را داخل استخوان قرار دهیم.

این کار توسط جراح صورت می گیرد و تحت بی حسی موضعی و بدون اینکه بیمار دردی داشته باشد، در زمان کوتاهی  که اغلب برای بیماران غیر قابل باور است، صورت می گیرد.

بیماران عمومأ بر این تصور هستند که جراحی ایمپلنت درمان بسیار سخت‌، طولانی و دردناکی می باشد، اما بر خلاف تصور درمان ایمپلنت در صورتی که توسط دندانپزشک متبحر انجام شود، درمانی است که سرعت زیادی دارد و بسیار سریع انجام می شود. همچنین درد و ناراحتی ندارد.

شما به طور متوسط برای کاشت هر عدد ایمپلنت، زمانی حدود پنج الی ده دقیقه در نظر بگیرید. البته این زمان بستگی به شرایط استخوان بیمار و مهارت جراح نیز دارد.

هنگام ایمپلنت گذاری، یک مرحله برای جراحی داریم. در مرحله جراحی، که اغلب آسان است، پایه ایمپلنت دندانی را داخل استخوان می گذارند.  در این مرحله، بستگی به استخوان، نوع ایمپلنت و شرایط، باید حدود دو الی سه ماه صبر کرد تا ایمپلنت خوب با استخوان جوش بخورد.

غالبا جراحی در اینجا و در یک مرحله تمام می شود. در برخی افراد جراحی در دو مرحله انجام می شود. یعنی در یک مرحله ایمپلنت را می کارند و در مرحله بعد قسمت لثه را برای مراحل بعدی شکل می دهند.

مرحله سوم: بعد از جوش خوردن استخوان، در مراحل پروتزی، قطعه پروتز روی ایمپلنت بسته می شود. سپس نوبت به مرحله  قالب گیری می رسد. یعنی روی ایمپلنت قالب گرفته می شود و برای لابراتوار ارسال می شود تا  روکش را بسازد.

سپس این روکش روی ایمپلنت قرار می گیرد تا شما دندان داشته باشید. یعنی تا زمانی که روکش ساخته نشود، دندانی وجود نخواهد داشت. پس بین سه تا پنج مرحله، کاشت ایمپلنت انجام می شود.

مرحله اول کاشت ایمپلنت دندانی

شخص بیمار در اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندانی باید به مطب دندانپزشک متخصص مراجعه کرده تا پرونده دندانپزشکی بیمار تشکیل شود. وضعیت دندان ها، تعداد دندان های از دست رفته و وضعیت لثه جزو موارد مهمی است که باید توسط متخصص بررسی شود. دندان های پوسیده شده و دندان های سالم کناری نیز باید معاینه شوند. بررسی شرایط جسمی بیمار نیز یکی دیگر از ابتدایی ترین مراحل گذاشتن ایمپلنت است که همگی توسط متخصص دندانپزشک صورت می گیرد.

ترمیم دندان های معیوب یا کشیدن آنها یا برطرف کردن عفونت احتمالی نیز در مرحله اول از مراحل ایمپلنت دندانی صورت می گیرد. به این ترتیب بیمار و شرایط دهان و دندان او برای ایمپلنت آماده و مهیا می شود

مرحله دوم از مراحل ایمپلنت

پس از بررسی دهان و دندان بیمار توسط متخصص و ترمیم دندان های ناسالم و درمان عفونت احتمالی نوبت به دومین مرحله از مراحل ایمپلنت می رسد. در این مرحله جراحی لازم برای قرار دادن پین (تیتانیومی) انجام می شود. دندانپزشک متخصص قبل از جراحی به اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت یعنی CBCT یا DVT از دهان بیمار نیاز دارد. این عکس ها توسط مراکز رادیولوژی فک و صورت انجام می شود؛ که کیفیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان با استفاده از اسکن ها و گزارشات آنها اطلاعات مهمی درباره نکاتی مانند: محل عبور اعصاب و سینوس ها را کسب می کنند. اسکن های ایمپلنت محل قرارگیری دندان های ایمپلنتی و بهترین اندازه آنها را برای دندانپزشک مشخص می کنند.

شخص بیمار باید در دومین مرحله از مراحل ایمپلنت درباره بیماری ها و مشکلات جسمی و همچنین کلیه داروهای مصرفی خود با متخصص صحبت کند. آگاهی از برخی مشکلات جسمی و بیماری ها مانند: فشار خون بالا، سابقه شیمی درمانی، سابقه سکته مغزی یا قلبی و سابقه پیوند عضو برای دندانپزشک بسیار مهم است. بعضی از داروها نیز در مراحل کاشت ایمپلنت تأثیرگذارند و باید تحت نظر پزشک قطع شوند یا تغییر در دوز آنها به وجود آید. شخص بیمار به دلیل بیماری های زمینه ای مثل مشکلات قلبی نیز باید با متخصص مربوطه جهت انجام کاشت دندان مشورت کند.

به طور کلی می توان گفت که سخت ترین مرحله ایمپلنت از نظر بیماران همین مرحله جراحی است که با بی حسی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

آیا کاشت ایمپلنت همیشه تا پنج مرحله طول میکشد؟

ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بیمار نیاز به جراحی های تکمیلی داشته باشد. مثلا کسی که قصد دارد در انتهای فک بالا کاشت ایمپلنت انجام دهد، ممکن است به دلیل اینکه خیلی وقت پیش دندان هایش را کشیده است، سطح سینوس های فکی او پایین آمده باشد و برای بالا بردن سطح سینوس های فک او نیاز به یک جراحی تکمیلی باشد.

اگر جراحی سینوس لیفت خیلی وسیع باشد، ممکن است یک یا دو مرحله به پروسه درمانی بیمار اضافه کند. اگر کسی قصد دارد کل فک خود را ایمپلنت کنند، پروسه درمانی وی ممکن است بیشتر از دوازده جلسه به طول بینجامد.

اما برای انجام چند دندان اینگونه نیست و خیلی از مراحل همزمان انجام می شود. مثلا برای کاشت پنج ایمپلنت، ممکن است در مرحله جراحی هر پنج ایمپلنت کاشته شود و جراحی در همان یک مرحله تمام شود.

همچنین در قسمت پروتز نیز اگر پنج ایمپلنت کاشته شود،  کار قالب گیری در همان یک جلسه تمام می شود ولی حساسیت کار بالاتر است و دقت بالاتری را می طلبد.

پس باید صبر بیشتری داشته باشید چون پزشک شما ممکن است دو الی سه بار از شما قالب بگیرد.  اما در کل عرف مراحل کاشت ایمپلنت بین سه الی پنج مرحله می باشد.

جراحی ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

یکی دیگر از سوالاتی که در مورد مراحل ایمپلنت برای بیماران مطرح می شود این است که مرحله دوم ایمپلنت چقدر طول می کشد. مدت زمان مرحله دوم ایمپلنت دندان یا مرحله جراحی ایمپلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد. شرایط دندان ها، لثه ها، مهارت دندانپزشک و همچنین تعداد دندان های از دست رفته بیمار در مدت زمان جراحی کاشت دندان موثر است.

آشنایی با فرایند عمل جراحی از مراحل ایمپلنت

مرحله جراحی کاشت دندان یکی از مهمترین مراحل ایمپلنت است که پیچیدگی شرایط دندان ها در مدت زمان آن نقش بسزایی دارد.

  • در این مرحله محل مورد نظر تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد. در برخی موارد به صلاحدید دندانپزشک داروی آرام بخش نیز برای بیمار تجویز می شود؛ تا در طول جراحی دچار اضطراب نشود.
  • پس از بی حسی محل، نوبت به ایجاد برش کوچک روی لثه و سوراخی درون فک می رسد. این سوراخ جهت قرار گرفتن پین ایمپلنت در فک ایجاد می شود.

پس از ایجاد سوراخ پین ایمپلنت درون آن قرار می گیرد و این مرحله به پایان برسد

انواع روش های جراحی ایمپلنت

دومین مرحله از مراحل ایمپلنت یعنی جراحی به دو صورت انجام می شود. یکی از این روش ها به صورت تک مرحله ای است. در این روش اتصالات پروتز و ایمپلنت در یک مرحله و به طور همزمان در فک قرار داده می شود. در روش تک مرحله ای ضمائم ایمپلنت در دهان قابل دیدن است.

روش دیگری که برای جراحی کاشت دندان مورد استفاده قرار می گیرد؛ جراحی دو مرحله ای است. در این روش پین مورد نظر در زیر لثه قرار می گیرد و تا بهبود کامل فک به همان حالت باقی می ماند. در روش دو مرحله ای با جراحی کوچکی اتصالات لازم به پین اضافه می شود و تا قبل از آن ضمائم ایمپلنت قابل مشاهده نیستند. در این روش به جهت بهبودی کامل لثه و استخوان فک، اتصالات در همان ابتدا داخل دهان قرار داده نمی شود. فک در حدود دو تا سه ماه فرصت دارد که به طور کامل ترمیم شود.

در هر دو روش جراحی کاشت دندان، پس از گذشت چند ماه (دو تا چهار ماه) پروتز اصلی روی پین قرار می گیرد. برخی از بیماران قبل از آماده شدن پروتز اصلی به جهت زیبایی لبخند یا جویدن بهتر غذا از انواع پروتزهای متحرک موقت استفاده می کنند. این نوع پروتزها توسط متخصص تهیه شده و در اختیار بیمار قرار داده می شود.

لازم به ذکر است برخی از بیماران برای انجام دومین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان نیاز به بیهوشی کامل و تجهیزات مختلف دارند. جراحی کاشت دندان این افراد باید در مراکز مخصوص و با تجهیزات لازم صورت گیرد.

مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

پس از هر جراحی مراقبت های گوناگونی لازم است و جراحی ایمپلنت نیز از این قانون مستثنا نیست. بعضی از این مراقبت ها عبارتند از:

  • بعد از جراحی دندان به جهت استفاده از بی حسی موضعی تا چند ساعت حالت کرختی در دهان وجود دارد که به زودی برطرف می شود. بهتر است بعد از این جراحی مدتی استراحت کرده و در صورت درد از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • نوشیدن یا خوردن مایعات و غذاهای داغ در زمان بی حسی دهان، ممکن است موجب سوختن ناحیه دهان بدون احساس سوزش شود. بنابراین از مصرف غذاهای داغ در ساعات اولیه پس از جراحی خودداری کنید.
  • استفاده از غذاهای نرم در چند روز اول یکی دیگر از مراقبت های لازم بعد از جراحی ایمپلنت است.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان یکی دیگر از نکات مهم پس از جراحی ایمپلنت است. مسواک های ویژه ای نیز جهت راحتی کار پس از جراحی ایمپلنت در بازار وجود دارد.

قالبگیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

یکی دیگر از سوالات شایع در خصوص مراحل ایمپلنت این است که قالبگیری ایمپلنت چقدر طول می کشد. برای آگاهی از مدت زمان قالبگیری ایمپلنت به ادامه مطلب توجه کنید.

قالبگیری ایمپلنت چگونه است؟

یکی دیگر از مراحل ایمپلنت دندان، مرحله قالبگیری است. در این مرحله شکل دندان و تناسب آن با دندان های کناری مشخص می شود. اگر در این مرحله قالبگیری دندان با دقت لازم صورت نگیرد؛ بیمار به عوارض گوناگونی دچار می شود. متخصص با استفاده از بهترین و باکیفیت ترین مواد اولیه و روش درست قالبگیری، دندان های متناسب و شبیه به دندان طبیعی برای بیمار تهیه می کند.

مراحل قالبگیری ایمپلنت

جهت قالبگیری ایمپلنت باید مراحل گوناگونی طی شود که عبارتند از:

  • در اولین مرحله انتخاب تری یا سینی قالبگیری صورت می گیرد. قالبگیری برای ایمپلنت به دو صورت تری باز و تری بسته انجام می شود که رایج ترین آنها تری بسته است. سینی قالبگیری تکیه گاهی از جنس پلاستیک یا فلز است که جهت قرار گرفتن مواد قالبگیری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در مرحله دوم باید مواد قالبگیری انتخاب شود که شایع ترین و بهترین آن «آلژینات» است.
  • در مرحله سوم خمیر قالب با ریختن آب روی پودر تهیه می شود. خمیر حاصل باید حالت خامه ای و شکل پذیر داشته باشد.
  • در مرحله آخر خمیر قالب پس از شکل گرفتن از دهان بیمار خارج می شود. خمیر خارج شده شکل دندان ها، فک و لثه را برای متخصص نشان می دهد.

قالبگیری دندان چقدر طول می کشد؟

در بخش قبلی از مراحل ایمپلنت درباره مرحله قالبگیری صحبت کردیم. متخصص دندانپزشک در این مرحله با استفاده از خمیر مخصوص شکل لثه، دندان ها و فک دهان بیمار را تهیه می کند. به همین جهت مدت زمان قالبگیری ایمپلنت با توجه به سرعت عملکرد متخصص و شرایط بیمار متغیر است

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

در مرحله آخر ایمپلنت دندان، روکش یا پروتز دندان تهیه شده و در محل مورد نظر قرار داده می شود. برای مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت و ساخت روکش در ابتدا محیط لثه مورد بررسی قرار می گیرد. پس از بررسی لثه و در صورت عدم وجود مشکل در آن، روکش دندان نصب می شود. برای پاسخ دادن به سوال روکش ایمپلنت چقدر زمان می برد باید محل دندان و مهارت پزشک را در نظر گرفت. به عنوان مثال ایمپلنت دندان جلویی نسبت به دندان های عقبی به زمان کمتری نیاز دارد. روکش ایمپلنت دندان های پشتی دهان به دلیل داشتن ریشه های بزرگ تر دیرتر از روکش دندان های جلویی نصب می شوند.

مهارت دندانپزشک نیز در مدت زمان روکش ایمپلنت موثر است. هر چه متخصص از مهارت بیشتری برخوردار باشد؛ در مدت زمان کوتاه تری روکش دندان را نصب می کند و فرایند درمانی کوتاه تر می شود. به طور کلی می توان گفت که مدت زمان ایمپلنت دندان در بسیاری از موارد به مهارت دندانپزشک بستگی دارد

کدام مرحله ایمپلنت درد دارد؟

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان گفت که دومین مرحله از مراحل ایمپلنت با اندکی درد همراه است. مرحله جراحی ایمپلنت به دلیل ایجاد شکاف و برش در لثه و فک و قرار دادن پین تیتانیومی مقداری دردناک است که البته بستگی به آستانه درد بیمار دارد.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری

اگر منظور ما از ایمپلنت فوری، ایمپلنت های توریستی باشد، مراحل کاشت آن همانند ایمپلنت های معمولی است، فقط مدت زمانی که طول می کشد تا استخوان با ایمپلنت جوش بخورد، بسیار کوتاه تر بوده و بعد از گذشت دو هفته الی یک ماه، می توان از روی ایمپلنت قالب گیری کرد و پس از گذشت یک هفته روکش آن آماده شود.

یا حتی با تکنیک روکش های زیرکونیوم و دستگاه میلینگ، حتی در برخی شرایط می توان تا دو هفته دندان را به بیمار تحویل داد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی در دنیا، در مراکزی که مجهز می باشند ولی ایمپلنت های بسیار مرغوب و بروز نیز استفاده می کنند.

شرایطی وجود دارد که اگر استخوان های بیمار نیز شرایط مطلوب داشت باشد، حتی ایمپلنت هایی داریم که در یک روز کل کار تمام می شود. البته باید به آن خاطر نشان کرد که این ایمپلنت ها هزینه های بسیار بالایی دارند.

اگر بخواهیم ایمپلنت های فوری را به منظور آن تفسیر کنیم که منظور ما کاشت ایمپلنت در جلسه ای است که دندان خارج شده، مراحل بعدی نیز مانند ایمپلنت های ساده است؛ یعنی بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان، یک جلسه از آن قالب گیری به عمل می آید و بعد از آن روکش ساخته می شود.

البته تمامی شرایطی که گفتیم، فرد به فرد بسیار متفاوت است و این که دندان های یک فرد در مدت زمان یک ماه و دندان های فرد دیگری در مدت زمان یک سال پروسه درمانش به اتمام برسد، به شرایط و متغیر های بسیار زیادی بستگی دارد که به برخی از آن ها در این مقاله اشاره گردید.

ما در عارف کلینیک (ایمپلنت فوری کرج) با بررسی صحیح درمان و ایجاد ارزیابی های قبل از درمان از بیماران، تصمیم می گیریم که با رضایت بیمار، درمان ایمپلنت را برای بیماران انجام دهیم.

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد کنید

درمان مورد نیاز شما چیست؟(ضروری)

برخی از افراد، ایمپلنت های دندانی را ترسناک و دردناک می دانند، اما حقیقت این است که درد آن کمتر از کشیدن دندان است. در طول عمل کاشت ریشه های تیتانیوم، دندانپزشک احتمالاً از بی حسی موضعی استفاده می کند.

این بدان معنی است که فقط ناحیه فک بی حس می شود و شما در طول عمل بیدار خواهید ماند.

قرار دادن یک ایمپلنت ممکن است کمتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد، در حالی که اگر با جراحی تکمیلی همراه باشد، این پروسه می تواند بیش از 3 تا 4 ساعت به طول بینجامد.

ایمپلنت ها به همان مراقبت هایی نیاز دارند که دندان های طبیعی شما به آن نیاز دارند. برنامه ریزی معاینات منظم، بهداشت دهان و دندان مناسب و رژیم غذایی مغذی بهترین راه برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت دندان شما تا آخر عمر است.

اطلاعات خود را درباره ایمپلنت دندان افزایش دهید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

این محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دکتر مصطفی عارف هستم، فارغ التحصیل دکترای حرفه ای دندانپزشکی از دانشگاه تهران و مدیر کلینیک دندانپزشکی عارف. “همیشه هدفم این بوده که درمان را برای بیمارانم طوری انجام دهم که تا مدت های طولانی برایشان مشکلی پیش نیاید و این یک اصل مهم برای من محسوب میشود”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button