عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟ مراحل قبل و بعد آن

عصب کشی دندان یا درمان ریشه (root canal treatment) فرایندی درمانی است که به فارسی ممکن است روت کانال هم گفته شود این فرایند عصب‌های دندان را درمان می‌کند.به  این ترتیب که پالپ عفونی و ملتهب از ریشه جدا می‌شود و دردهای شدید دندانی تسکین پیدا می‌کند.

در درمان‌های دندانپزشکی عصب کشی یک مرحله متداول است که همه‌ی ما در طول زندگی یک روز آن را تجربه خواهیم کرد.عوامل زیادی باعث می‌شود که با گذشت زمان پوسیدگی و عفونت به ریشه‌ی دندان نفوذ پیدا کند در این شرایط درد غیر قابل تحملی را تجربه می‌کنیم.تنها راه حل برطرف شدن این درد عصب کشی دندان است که این روش درمانی حتماً باید توسط یک دندانپزشک متخصص درمان ریشه انجام شود.

روش درمان شامل برداشتن قسمت مرکزی و نرم دندان (پالپ) می‌باشد. پالپ‌ها از عصب‌ها و بافت رگ‌های خونی تشکیل شده است که به رشد و تغذیه دندان کمک می‌کند این فرایند برای نجات و حفظ دندان پوسیده یا عفونی انجام می‌شود.

اگر هنگام جویدن درد شدید یا نبض در یکی از دندان‌های خود احساس می‌کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد روش انجام درمان و مراحل عصب کشی دندان صحبت کنیم.

آشنایی با ساختار دندان

در تصور عموم افراد دندان از دو بخش شناخته (تاج و ریشه) تشکیل میشود. تاج دندان همان قسمت سفید و سطح جونده داخل دهان است که می‌بینید و به عنوان دندان می‌شناسید و ریشه بخشی از دندان در زیر لثه و تاج در فک قرار دارد.

همه دندان‌ها سه لایه اصلی دارند

• لایه اول از سطح بیرون دندان به داخل لایه مینا قرار دارد که کاملاً دندان را احاطه کرده است و از بخش‌های آسیب پذیر داخل دندان محافظت می‌کند. مینا سخت‌ترین ماده در بدن است که حتی از استخوان هم مقاوم‌تر است.
  • لایه دوم در زیر مینا عاج است که رنگ آن به زرد و کرم میزند. در کسانی که مینا از بین رفته افرادی که دندان قروچه دارند می‌توان در سطح بُرّنده و جونده عاج دندان را دید که نمایان شده است. تاج دندان از مینا بسیار آسیب پذیرتر است.
  • بخش سوم دندان پالپ که هسته دندان است. در واقع خانه عصب و عروق خونی دندان است. دندان از بخش پالپ تغذیه می‌کند و تنها بخش زنده دندان می‌باشد به همین دلیل هنگامی که پالپ دندان دچار عفونت می‌شود باید کامل تخلیه و پاکسازی انجام و با مواد مخصوص پر شود که در واقع عمل عصب کشی دندان‌ها صورت گرفته است.

آشنایی با کانال‌های دندانی

همه دندان‌ها شبیه به هم نیستند. معمولاً دندان‌های قدامی (۱_۲) و کانین‌ها (نیش) دارای یک ریشه هستند که یک کانال در ریشه وجود دارد. دندان‌های آسیای کوچک ( پرمولر) دندان‌های ۴ و ۵ بعد از نیش،و دندان‌های مولر یا آسیای عقبی که دندان ۶ و ۷ در فک قرار دارند دارای دو یا سه ریشه هستند که معمولاً یک یا دو کانال در هر ریشه قرار دارد.

احتمال داشتن دندان مولر با چهار ریشه نادر است و ممکن است در بعضی افراد رخ دهد پزشکان باید برای رویارویی با این دندان آماده باشند هرچه تعداد ریشه‌ها بیشتر باشد انجام درمان به زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه بالاتری را به همراه خواهد داشت.تشخیص دقیق وضعیت پالپ دندان با عکس دندان یا گرافی که با اشعه ایکس گرفته می‌شود امکان‌پذیر است.

اگر درد دندان بعد از مدتی برطرف شد یعنی نیازی به عصب کشی نداریم؟

در اینجا باید بگوییم خیر! اگر دندان درد دارید حتماً باید بررسی کنید. هنگامی که بافت عصبی یا پالپ آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود باکتری‌ها در اتاقک پالپ شروع به تکثیر شدن می‌کنند.

با پیش رفتن عفونت ممکن است علائم از بین بروند چون پالپ به صورت کامل از بین رفته و عصب‌ها دیگر پیامی را ارسال نمی‌کنند.

دندانی که دچار آسیب و عفونت شده خود به خود بهبود پیدا نمی‌کند ممکن است فکر کنیم که دندان خوب شده است و حساسیت دندانی بود اما در واقع عفونت گسترش پیدا کرده و اگر عفونت گسترده باشد علائم زیر را به شما نشان می‌دهد. و علاوه به خطر افتادن دندان‌های کنار و استخوان مجاور می‌تواند احتمال موفقیت درمان کمتر را کمتر کند.

چه علائمی به ما نشان می‌دهد که پالپ عفونی شده و به درمان ریشه نیاز داریم؟

• احساس درد شدید و طولانی مدت موقع جویدن غذا(درد تحریکی)
  • حساسیت به سرما و گرما حتی بعد از اینکه محرک سرد یا گرم از بین رفته باشد (درد تحریکی)
  • تورم در لثه کنار دندان پوسیده شده(التهاب)
  • تغییر رنگ دندان و تیره‌تر شدن رنگ دندان نسبت به دندان‌های دیگر (پوسیدگی)
  • بروز آبسه مقاوم و تکرار متعدد روی لثه (ورم در ناحیه صورت)
  • تکرار درد در هنگام جویدن (درد تحریکی)
  • ترشحات چرکی و عفونی از اطراف دندانی که درگیر شده.

مراقبت ‌های بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشیم برای ترمیم سریع‌تر دندان بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

1. آب ولرم به همراه نمک قرقره کنید:

لثه اطراف دندان پس از درمان ریشه آسیب دیده به میزان زیادی در معرض عفونت قرار دارد و در صورت بروز عفونت ممکن است درد بسیار زیادی را تجربه کنید برای جلوگیری شستشوی منظم دهان با آب ولرم نمک به تمیز نگه داشتن دهان و جلوگیری از بروز عفونت کمک زیادی می‌کند.

1. روتین بهداشت (مسواک و نخ دندان)

روتین بهداشت دهان و دندانتان را تغییر ندهید. شکل‌گیری پلاک دلیل اصلی پوسیدگی دندان است به همین علت رعایت بهداشت مناسب را فراموش نکنید. به آرامی مسواک بزنید تا به بافت لثه و دندان تحت درمان آسیبی وارد نکنید.

1. از جویدن غذای سفت خودداری کنید

در عصب کشی مقداری از دندان تراشیده و بافت پالپ مرده و عصب‌ها برداشته می‌شود. به همین دلیل تغذیه مناسب برای دندان درمان شده وجود ندارد شکننده‌تر می‌شود و دندان در معرض خطرات بیشتری قرار می‌گیرد برای حفظ تمامیت دندان عصب کشی شده توصیه اکید به روکش‌های دندانی پس از درمان ریشه انجام می‌شود.

1. چرا گاهی اوقات دندان عصب کشی شده مجدد نیاز به درمان دارد؟

در بعضی از موارد درمان ریشه موفقیت آمیز نیست و بیمار باید مجدد عصب کشی را تکرار کند یا اینکه دندان را خارج کند.

1. رایج‌ترین علائم ناموفق بودن درمان عصب کشی:

کانال‌های پیدا نشده در ریشه دندان:

همانطور که در بالا اشاره شد برخی از دندان‌ها دارای ۴ کانال هستند و دندانپزشک بدون تشخیص ممکن است در صورتی که کانال شناسایی نشده و تحت درمان قرار نگرفته باشند باعث عدم موفقیت درمان شوند.

1. شکاف در ریشه:

یکی دیگر از علت‌های عدم موفقیت در درمان عصب کشی ترک خوردن ریشه یا از کار افتادن کانال‌های ریشه دندان است. گاهی ممکن است ریشه‌ها در عمق لثه شکسته شوند یا ممکن است به دلیل خطای دندانپزشک یک ناهنجاری اتفاق بیفتد.در این شرایط احتمال عفونت حساسيت و درد شدید در دندان تحت درمان بالا می‌رود.

1. ساختارهای کانال ریشه:

در برخی از بیماران ریشه‌های پیچیده‌ای وجود دارد مانند کانال‌های  کِرو‌ دار(منحنی) یا مسدود و باریک (کلسیفیه) تنگی و انحنای ریشه و کانال دندان باعث شده بخشی از آن در مرحله عصب کشی اولیه خوب درمان نشود. اگر دندانپزشک یکی از این کانال‌ها را به درستی پاکسازی نکرده باشند ممکن است دچار عفونت و تکرار درمان شود

1. پر کردن و قرار دادن تاج دندان با تاخیر:

اگر در مرحله دوم عصب کشی دندان برای قرار دادن تاج دندان توسط شما یا دندانپزشک تاخیر وجود داشته باشد زمان ایجاد عفونت و نفوذ باکتری را از طریق بزاق فراهم می کنید و اگر تاج دندان لق یا دچار شکستگی شود می‌تواند بستری برای رشد باکتری و عفونت را ایجاد کند.

عصب کشی دندان درد دارد؟

بسیاری از مراجعین ما می‌پرسند آیا عصب کشی درد دارد؟

ممکن است عصب کشی به نظر ترسناک برسد اما تجربه آن درست مانند پر کردن عمیق دندان می‌باشد. تزریق بی‌حسی و تحت تاثیر بودن بافت لثه و دهان کمک کرده تا در طول درمان دردی احساس نکنید. تنها دردی که ممکن است احساس کنید مربوط به تزریق بی‌حس کننده ها میباشد، که دردی جزئی و کمی احساس سوزش است که به سرعت رفع خواهد شد.

برای درد بعد از عصب کشی هم مسکن‌های معمولی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به شما تجویز می‌شود تا در صورت نیاز مصرف کنید.

عمر عصب کشی شده چقدر است؟ و علت شکستن دندان بعد از عصب کشی چیست؟

دندان عصب کشی شده چون آسیب دیده است نسبت به دندان‌های سالم ضعیف‌تر است به همین دلیل هر چقدر هم که درمان شود باز عمر کمتری دارد. یک دندان عصب کشی شده  حدودا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند اما با استفاده از روکش‌های دندانی یا روش‌های دیگر می‌توان ماندگاری آن را بیشتر کرد.

جمع‌بندی تکمیلی

زمانی که اقدام به عصب کشی دندان می‌کنیم تنها بافت زنده داخل ریشه و پوسیدگی‌ها و عفونت‌های رسیده به ریشه دندان را برمی‌داریم.

گاهی اوقات سطح آسیب دیده بسیار گسترده است و نیاز هست پزشک کانال‌های بیشتری را تمیز و از عصب پاک کند تعداد جلسات بیشتری مورد نیاز است و زمان پر کردن تاج دندان در جلسات جداگانه از جلسه درمان ریشه امکان‌پذیر می‌باشد. در این مدت دندان پانسمان شده تا التهابات دندان رفع شود و دندانپزشک از کم شدن و برطرف شدن التهاب مطمئن شود.

انتخاب پزشک متخصص کارآزموده می‌تواند اولین قدم برای کمک به نگهداری و حفظ دندان‌های آسیب دیده شما باشد.